فروردین، ماهی همیشه صعودی برای بورس


بررسی بازار سرمایه نشان می‌دهد در 5 سال گذشته فروردین ماه همیشه برای سهامداران بازدهی مثبت داشته است.

فروردین، ماهی همیشه صعودی برای بورسفروردین، ماهی همیشه صعودی برای بورس

می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست. بورس در اولین روزهای معاملاتی خود در سال 1402 مانند دو روز ابتدای معاملات سال 1403 سبزپوش بود و بسیاری سال۱۴۰۲ را سال بورس و رونق آن پس از ۲.۵ سال عذاب آور برای اهالی بازار سرمایه می‌دانستند.

اما تصمیمات پشت پرده و ناگهانی دولت و سازمان بورس در سال گذشته منجر به شکل گیری روزهای کسل کننده در بورس شود و خروج پول حقیقی به مهمترین رخداد این بازار تبدیل شود.

فروردین تماما سبز بورس

بررسی بازار سرمایه در فروردین سنوات گذشته به تحلیل بهتر بازارها در سال جاری کمک خواهد کرد. شاخص کل بازار سرمایه در فروردین سال گذشته در میانه یک روند صعودی قرار داشت و با شروع سال۱۴۰۲ رشد ۲۹ درصدی را تا ۱۶ اردیبهشت ثبت کرد.

در سال۱۴۰۱ هم بازار بورس تهران شروع سبزی داشت. شاخص کل تهران تا روزهای پایانی اردیبهشت روند صعودی آرام خود را حفظ کرد و بازدهی ۱۷. ۳ درصدی را در روند صعودی ابتدای سال ایجاد کرد. 

کمی عقب‌تر در سال۱۴۰۰ اولین بهار بازار سرمایه بعد از سقوط بزرگ سال۹۹ رقم خورد و کام سهامداران با کوچک تر شدن ۱۶. ۲ درصدی شاخص کل تلخ شد. بررسی بازار سرمایه نشان می‌دهد، بورس تهران با شروع سال۹۹ منفجر شد و رشد چهاربرابری را تا مردادماه ثبت کرد.

بررسی روند حرکت شاخص کل در سال‌های گذشته احتمال صعودی بودن شاخص کل بازار سرمایه در فروردین‌ماه را تقویت می‌کند و در صورتی که ریسک تازه‌ای متوجه بازار نشود، احتمال صعودی بودن شاخص کل در فروردین‌ماه بیشتر است.

اولین مقاومت مهم پیش روی شاخص کل محدوده دو میلیون و ۲۴۵ هزار واحد می‌باشد و پس از آن محدوده ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار واحدی پیش روی شاخص کل می‌باشد.


تعطیلی حقوقی ها عامل رشد فروردینی بورس

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با فارس، درباره روند بازار سرمایه گفت: معمولا فروردین هر سال به دلیل ورود پول حقیقی به بازار سرمایه، بورس روزهای سبزی را پشت سر می‌گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این موضوع را می‌توان به تعطیلی شرکت‌های حقوقی نیز مرتبط دانست که کمترین دستکاری را در بازار انجام می‌دهند.

وی افزود: البته در روزهای ابتدایی سال دولت هنوز کسری بودجه نداشته و دخالت چندانی در فروردین ماه در بازار انجام نمی‌دهد. همه این دلایل معمولا باعث سبزپوشی بورس در ابتدای هر سال می‌شود.



منبع