تغییر قدرت در دنیای ثروتمندان


طبق فهرست ثروتمندان جهان که توسط موسسه تحقیقاتی هورون (Hurun) منتشر شده، بمبئی برای اولین بار با پشت سر گذاشتن پکن …

طبق فهرست ثروتمندان جهان که توسط موسسه تحقیقاتی هورون (Hurun) منتشر شده، بمبئی برای اولین بار با پشت سر گذاشتن پکن، به عنوان قطب میلیاردرهای آسیا شناخته شد.

این اولین باری است که پرجمعیت‌ترین شهر هند، جایگاه نخست را در آسیا به خود اختصاص می‌دهد. در صدر فهرست ثروتمندان جهان در سال ۲۰۲۴، شهر نیویورک با ۱۱۹ میلیاردر قرار دارد و پس از آن لندن با ۹۷ میلیاردر است. در آسیا، بمبئی – که مرکز مالی هند به شمار می‌رود – طبق گزارش هورون با ۹۲ میلیاردر پیشتاز است. پکن با ۹۱ میلیاردر و شانگهای با ۸۷ میلیاردر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این گزارش نشان می‌دهد که در حال حاضر در سطح جهان ۳۲۷۹ میلیاردر وجود دارد که نسبت به سال ۲۰۲۳، پنج درصد افزایش یافته است. بر اساس رده‌بندی کشوری، چین همچنان با ۸۱۴ میلیاردر در صدر فهرست قرار دارد، اگرچه این کشور نسبت به سال گذشته ۱۵۵ میلیاردر خود را از دست داده است. ایالات متحده با ۸۰۰ میلیاردر در جایگاه دوم قرار گرفت، در حالی که هند با ۲۷۱ میلیاردر در جایگاه سوم قرار گرفت.

این شرکت تحقیقاتی اشاره کرد که «سال سختی برای چین بود. ایجاد ثروت در چین طی چند سال گذشته تغییرات عمیقی را پشت سر گذاشته است، به طوری که ثروت میلیاردرهای بخش املاک و مستغلات و انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش یافته است.»

ژونگ شان‌شان، بنیانگذار و رئیس شرکت غول آب معدنی نانگفو اسپرینگ (Nongfu Spring، همچنان ثروتمندترین فرد چین باقی ماند. کالین هوانگ، بنیانگذار پلتفرم تجارت الکترونیک پیندودو، از ما هواتنگ مدیرعامل تنسنت سبقت گرفت و امسال مقام دوم را به خود اختصاص داد.

طبق گزارش هورون، ایالات متحده که در سال ۲۰۲۳ تعداد ۱۰۹ میلیاردر به خود اضافه کرد، تنها ۱۴ میلیاردر کمتر از چین دارد.

این گزارش نشان داد که هوش مصنوعی محرک قابل توجهی برای افزایش تعداد افراد فوق ثروتمند در ایالات متحده بوده است.

این گزارش می‌گوید: «در حالی که جنسن هوانگ [مدیرعامل انویدیا] با عبور از مرز ۲ تریلیون دلار، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است و در نتیجه او را به جمع ۳۰ ثروتمند برتر هورون رسانده است، میلیاردرهای پشت سر مایکروسافت، گوگل، آمازون، اوراکل و متا شاهد افزایش قابل توجهی در ثروت خود بوده‌اند، زیرا سرمایه‌گذاران بر ارزش ایجاد شده توسط هوش مصنوعی شرط می‌بندند.»

فهرست میلیاردرهای بلومبرگ نشان داد که جف بزوس بنیانگذار آمازون و ایلان ماسک مدیرعامل تسلا با ثروت خالص به ترتیب ۲۰١ و ۱۹۰ میلیارد دلار، دو میلیاردر برتر ایالات متحده هستند.

تیلور سویفت پس از شروع تور اِراز در ماه مارس و اجرا در آمریکا، آمریکای جنوبی، استرالیا، سنگاپور و توکیو تاکنون، با ثروت خالص ۱.۲ میلیارد دلار به فهرست موسسه تحقیقاتی هورون پیوسته است.

این گزارش می‌گوید: «بیش از نیمی از ثروت او ناشی از حق امتیاز و تور است، از جمله ۱۹۰ میلیون دلار از بخش اول تور اِراز و ۳۵ میلیون دلار از ویدئو کنسرت او. مابقی ثروت او تحت تاثیر ارزش مجموعه موسیقی او، به ویژه پس از فروخته شدن شش آلبوم اولش به شرکت شمراک کپیتال به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰، تقویت شده است.»

پس از آمریکا، هند با ۸۴ عضو جدید در فهرست افراد فوق ثروتمند خود، دومین کشور با بیشترین افراد جدید را دارد.

این کشور آسیای جنوبی پس از رشد ۸.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی در دوره اکتبر-دسامبر، اکنون به سریعترین اقتصاد در حال رشد جهان تبدیل شده است.

از سوی دیگر بازار سهام هند در دسامبر از هنگ کنگ پیشی گرفت و به هفتمین بازار بزرگ جهان تبدیل شد و اکنون ارزش آن به بیش از ۴ تریلیون دلار می رسد.

طبق فهرست بلومبرگ، موکش آمبانی رئیس صنایع ریلاینس هند همچنان ثروتمندترین فرد آسیا و یازدهمین فرد ثروتمند جهان با مجموع ثروت خالص ۱۱۰ میلیارد دلار است.

اطلاعات بلومبرگ نشان داد، گوتام آدانی، بنیانگذار و رئیس گروه آدانی، در ژانویه به از امبانی پیشی گرفت، اما اکنون با ثروت خالص ۹۷.۹ میلیارد دلار، سه رتبه پایین‌تر از او قرار دارد.



منبع