مالیات خودروهای لوکس در بودجه 1403 مشخص شد


به دنبال انتشار جزئیات بخش دوم لایحه بودجه سال جاری، پیش‌بینی دولت از درآمد حاصل…

مالیات خودروهای لوکس در بودجه 1403 مشخص شدمالیات خودروهای لوکس در بودجه 1403 مشخص شد

به دنبال انتشار جزئیات بخش دوم لایحه بودجه سال جاری، پیش‌بینی دولت از درآمد حاصل از مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دار با شماره‌ انتظامی گران‌قیمت (بالای ۳ میلیارد تومان)، ۲۶۴۳ میلیارد تومان تعیین شده است.

به گزارش ایسنا، بعدازظهر امروز (شنبه ۲۵ فروردین ماه)، جزئیات بخش دوم لایحه بودجه سال جاری که قرار است از فردا در کمیسیون تلفیق بررسی شود، منتشر شد.

گفتنی است که دولت برای سال جاری، بودجه را در دو بخش به مجلس تقدیم کرد؛ بخش اول شامل ماده­ واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور، سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی­‌های سرمایه‌­ای و مالی و اجزای اصلی آن‌ها، ترازهای عملیاتی، سرمایه‌­ای و مالی بودجه عمومی دولت و فروض برآورد منابع و مصارف بودجه بود که اوایل آذر ماه سال گذشته، تقدیم مجلس شد اما کلیات آن در جلسه علنی ۲۱ آذر ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت و رد شد؛ بنابراین دولت مجدداً کلیات لایحه بودجه را اصلاح کرد که در نهایت (کلیات لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳) پس از بررسی مجدد در جلسه ۲۹ آذر ماه تصویب شد.

اما آنچه در نهایت بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ به عمر سال ۱۴۰۲ نرسید؛ بنابراین با توجه به تصویب بخش اول، مجلس مجوزی به دولت داد تا (دولت) معطل بخش دوم بودجه نماند و بتواند دریافتی‌ها و پرداختی‌ها را به صورت علی‌الحساب انجام دهد.

بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ شامل جداول تفصیلی ارقام بودجه در جلسه یکشنبه هفته گذشته (۱۹ فرودین) اعلام وصول شد و جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ از فردا (یکشنبه ۲۶ فروردین ماه) آغاز می‌شود.

گفتنی است؛ در لایحه بودجه ۱۴۰۳، منابع عمومی دولت در بودجه با رشد ۱۸.۲ درصدی، ۲۴۶۲ هزار میلیارد تومان و درآمدهای پایدار نیز با رشد ۴۱.۹ درصدی به ۱۴۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ همچنین در بخش درآمدهای پایدار دولت، درآمدهایی مالیاتی بیشترین سهم را دارد که با رشد ۴۹.۸ درصدی نسبت به سال گذشته، ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. درآمد حاصل از حقوق ورودی در رتبه بعدی قرار دارد که ۱۴۰ هزار میلیارد تومان بوده که ۳.۸ درصد منفی است.

بر اساس جزئیات بخش دوم لایحه بودجه، در حوزه مالیات بر ثروت بالغ بر ۴۰ هزار و ۴۷۴ میلیارد تومان (۴۰۴ هزار و ۷۴۸ میلیارد ریال) در نظر گرفته شده است که از این میزان، شش درصد این مالیات سهم مالیات خودروهای سواری و وانت‌های دوکابین گران‌قیمت در نظر گرفته شده است.

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، دولت سیزدهم مالیات ۲۶۴۳ میلیارد تومانی (۲۶ هزار و ۴۳۸ میلیارد ریالی) را برای خودروهای گران‌قیمت مذکور  پیش‌بینی کرده است.



منبع