قیمت صفر زمین در نهضت ملی مسکن


مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی نهضت ملی مسکن گفت: تأمین زمین با رصد وضعیت آن، رشد خوبی دارد و …

قیمت صفر زمین در نهضت ملی مسکنقیمت صفر زمین در نهضت ملی مسکن

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی نهضت ملی مسکن گفت: تأمین زمین با رصد وضعیت آن، رشد خوبی دارد و با بیش از 51 هزار هکتار که 15 هزار هکتار در قالب شهرک ‏های جدید و مابقی در حوزه الحاق به محدوده است، جهش قابل توجهی صورت گرفته است.

92 شهرک جدید نیز در دستور کار است و برخی از آنها در استان به تأیید رسیده است که البته مسیر تصویب با رعایت تمام جوانب و ملاحظات انجام می‏شود و این مسیر تا آخر سال با سرعت ادامه می‏ یابد. در بخش‏های مسکن حمایتی بافت فرسوده، خودمالکی و… در فازهای مختلف با پیشرفت‏ های متفاوت تا پایان سال به سرانجام می‏رسد.

بذرپاش اصلی ‏ترین فاکتورهایی که ساخت را شدت می‏بخشد آورده متقاضی و تسهیلات بانکی عنوان کرد و گفت: بانک‏ها تا کنون رشد 21 درصدی در تعهد داشته ‏اند اما کافی نیست و نمی‏تواند ما را به نقطه قابل قبول برساند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از طریق روش‏ های مختلف تهاتر زمین سعی شد خلأها پوشش داده شود. همچنین تلاش می‏شود تعهدات مسکن مهر تعیین تکلیف شوند که در این راستا از تکمیل 105 هزار واحد مسکونی عبور کردیم و سعی می‏شود آنان که درصد پیشرفت بالاتری دارند، هرچه سریع‏تر انجام شوند.

وی با بیان ساخت شهرک‏ها و روستاهایی که در حریم شهرها هستند، تصریح کرد: تا پایان سال 500 هزار قطعه زمین را در روستاهای سراسر کشور تدارک می‏بینیم و این خط تلاش جدید ما است. بذرپاش توضیح داد: آماده‏ سازی زمین در مقیاس میلیونی نیز پروژه گسترده و مفصلی است و منابع مالی زیادی طلب می‏کند که امسال بخشی از آن از طریق واگذاری به قرارگاه خاتم ‏الانبیا، قرارگاه امام حسن(ع) و شهرداری‏ ها انجام و سبب شد که عملیات آماده ‏سازی سرعت بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص آورده مردم گفت: متقاضیان نسبت به پیشرفت پروژه‏ ها اعتماد و آورده تزریق می‏کنند.

وی ادامه داد: ما دو هدف در کشور داریم، رشد تولید و کاهش تورم که سهم عرضه گسترده ‏تر زمین و مسکن برای کاهش تورم، چشمگیر است و این موضوع نیازمند منابع مالی است.

به گفته بذرپاش رشد تولید نیز به مسکن مربوط می‏شود که اگر دستگاه‏ های اقتصادی به دنبال رشد تولید و افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی هستند، این رشد تولید از مسیر مسکن می‏گذرد و از بانک‏ها می‏خواهیم با تزریق منابع این مهم را انجام دهند.

وی در خصوص سرعت نهضت ملی و نقش انبوه‏سازان گفت: نهضت ملی مسکن یعنی همه اجزایی که در ساخت و ساز ایفای نقش می کنند پای کار باشند که در این راستا آوردن مجموعه‏ های مختلف از جمله انبوه‏ سازان و دیگر نهادها و گروه ‏ها، در برنامه بوده است، آیین‏نامه مشارکت نقدی و غیرنقدی نیز به استان‏ها ابلاغ شده است که ایجاد انگیزه کنند.

بذرپاش در خصوص تأمین مصالح ساختمانی و قیمت زمین توضیح داد: در پروژه‏ های نهضت ملی مسکن، قیمت زمین تقریباً صفر شده است و هزینه ساخت مربوط به مصالح است که رئیس جمهور نیز در این حوزه کاهش قیمت تمام شده را خواستار شدند.

وی اضافه کرد: فولاد و سیمان بخش اعظم مصالح را تشکیل می‏دهند و هر روز تأخیر برای خروج این دو از بورس مایه خسران است و این موضوع کارشناسی شده است. همچنین در حوزه قیمت تمام شده مسکن، عوارض شهرداری‏ ها و بیمه نیز تا بخش قابل توجهی کاهش داده شد. از سوی دیگر قیمت عوارض و بیمه‏ های ساخت نیز حداقلی است.