عوارض ستانی مبهم در آزادراه


درحالی که برای برخی شهروندان که در مسیر آزادراه مشهد- باغچه تردد کرده اند، پیامک کسر عوارض 15 هزار تومانی یعنی سه برابر …

درحالی که برای برخی شهروندان که در مسیر آزادراه مشهد- باغچه تردد کرده اند، پیامک کسر عوارض 15 هزار تومانی یعنی سه برابر نرخ مصوب ارسال می شود، مدیرعامل این آزادراه عوارض ستانی را متمرکز در تهران اعلام کرده و متولی پیامک ها را پلیس دانسته اما پلیس راه استان این ادعا را تکذیب کرده است، گویی در استان خراسان رضوی کسی دراین باره پاسخگو یا مطلع نیست.

«به مقتضای کارم حداقل هفته ای یک بار به مشهد رفت وآمد دارم. بعد از حذف باجه های اخذ عوارض آزادراه مشهد- باغچه و الکترونیکی کردن ثبت تردد، اگرچه توقف در پشت باجه ها بابت پرداخت عوارض با دستگاه کارت خوان دیگر وجود ندارد و ترافیک روان تر شده اما به صورت خزنده و بی حساب وکتاب تعرفه ورود به آزادراه به صورت غیرمنطقی افزایش داشته است. در تیرماه ۱۴۰۲مبلغ عوارض از ۴ هزار تومان به 5 هزار تومان افزایش یافت. این قیمت در اواخر مهرماه با 50 درصد افزایش به 7500 تومان رسید و مجدد در کمتر از دو ماه در آذرماه از ۷۵۰۰ تومان به 10 هزار تومان افزایش یافت. در ادامه این روند سیری ناپذیر متأسفانه بازهم شاهد افزایش مجدد قیمت عوارض آزادراه مشهد-باغچه به ۱۵ هزار تومان هستیم. به عبارتی از مهر امسال تاکنون طی سه ماه شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی عوارض آزادراه هستیم.»

این ها بخشی از گفته های یک شهروند فریمانی است که می گوید بر خلاف مصوبات قانونی، تعرفه تردد از آزادراه مشهد -چناران از نرخ مصوب 5 هزار تومان فراتر رفته است و هیچ کس هم پاسخگو نیست.

سال 82 آزادراه مشهد – باغچه با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح شد اما دریافت عوارض از خودروها هرسال نرخ آن افزایش می یابد. گیت های عوارضی این آزادراه همواره مورد گلایه و اعتراض شهروندان بوده که علاوه بر ترافیک و معطلی زیاد، عوارضی که اخذ می شود مورد اعتراض است؛ مشکلی که در تابستان امسال برطرف شد و دوشنبه، ۳۱ مردادماه سال جاری خبر الکترونیکی شدن اخذ عوارض در آزادراه مشهد-باغچه (آزادراه شهید شوشتری) منتشر شد و سه شنبه، یک شهریور نیز شهردار مشهد از برداشته شدن گیت های عوارضی در این آزادراه برای تسهیل تردد به بهشت رضا(ع) خبر داد.

با الکترونیکی شدن عوارض این بزرگراه شاهد روان شدن ترافیک و نبود معطلی برای تردد در این مسیر هستیم اما گلایه های دیگری در این زمینه قوت گرفت؛ این که برخی شهروندان بدون این که ترددی در این مسیر داشته باشند پیامک کسر عوارض برای آن ها ارسال می شود و این که مبالغ کسر شده بابت عوارض با نرخ های مصوب منطبق نیست. به همین دلیل سراغ مدیرعامل آزادراه مشهد- باغچه رفتیم تا دلیل این مشکلات را جویا شویم.

اخذ عوارض متمرکز در وزارت راه است

حسین شکرانی به خراسان رضوی می گوید: تا تابستان امسال اخذ عوارض توسط ما انجام می شد ولی الان اخذ عوارض توسط سامانه ای که در اختیار وزارت راه و شهرسازی است، انجام می شود و در این خصوص ورود نداریم و وصول عوارض بر اساس دوربین هایی که در مسیر تعبیه شده است و به صورت متمرکز توسط وزارت راه و شهرسازی اخذ می شود. بااین حال برای روشن شدن موضوع، توضیحاتی خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت آزادراه مشهد-باغچه می گوید: برخی شهروندان گله می کنند چرا باید برای ثبت نام در سامانه مبلغ 100 هزار تومان پرداخت کنند، درحالی که این مبلغ پیش فرض سیستم است و متقاضیان می توانند آن را تغییر دهند و به هر مبلغی بخواهند پلاک خودروی خود را شارژ کنند.

ممکن است چندین بار تردد شده و یک پیامک ارسال شود

شکرانی درباره عوارض نیز می گوید: زمانی که یک پلاک شناسایی و کلاس خودرو توسط سامانه پلیس تعیین می شود، در آزادراه مشهد-باغچه رقم 5 هزار تومان، قبض تردد صادر می شود اما ممکن است پلاک مذکور در طول 24 ساعت گذشته چندین بار از مسیر این آزادراه تردد داشته باشد که برای مجموع این ترددها قبض صادر و مبلغ از شارژ مالک پلاک خودرو کسر می شود. بااین حال ممکن است مالک خودرو بگوید چرا رقم کسر شده از شارژ مطابق باارزش هر تردد 5 هزار تومان نیست و مبلغ مثلاً برای 3 تردد 15 هزار تومان نبوده است. دلیل این تفاوت این است که طبق این سامانه متمرکز اگر یک پلاک بیش از مثلاً 40 بار در یک ماه از یک مسیر تردد کند مشمول تخفیف خواهد شد و این تفاوت به دلیل تخفیف های اعمال شده است.

مخدوش شدن پلاک ها و عوارضی که برای بقیه می رود

مدیرعامل شرکت آزادراه مشهد-چناران می گوید: تنها مشکلی که در این خصوص وجود دارد پلاک های مخدوش است که این عارضه در سراسر کشور است. یعنی به دلیل تغییر شماره برخی پلاک ها توسط متخلفان ممکن است به طور مثال عدد 2 در پلاک دستکاری شده و به 3 تغییر یابد و با این کار پیامک برای شهروندی می رود که اصلاً ترددی در مسیر نداشته است و این تخلف در همه کشور انجام می شود که البته مجازات سنگینی توسط پلیس در نظر گرفته شده است.

شکرانی درباره گلایه شهروندی که مدعی است تنها یک بار در مسیر آزادراه مشهد-باغچه تردد کرده و 15 هزار تومان عوارض از وی کسر شده است، می گوید: همکاران بنده در عوارضی مشهد-باغچه به صورت 24 ساعته فعال هستند و حضور دارند. شهروندانی که در این باره اعتراض یا ادله ای دارند به این عوارضی مراجعه کنند که با توجه به این که همکاران بنده به سامانه سراسری متصل هستند، می توانند سابقه تردد پلاک را استخراج کنند و اگر مسئله خاصی وجود داشته باشد، پیگیری کنند.

سامانه پیامک در اختیار پلیس است

وی درباره این که ممکن است بعد از 3 بار تردد، پیامک ارسال و مبلغ کسر شده باشد، می گوید: پیامک کسر مبلغ لزوماً نباید ارسال شود. ممکن است بعد از هر تردد پیامک ارسال شود یا بعد از چند تردد. مهم تر آن که سامانه پیامک در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی است و مشخصات مالکان خودروها تنها و تنها در اختیار پلیس است.

پلیس راه استان: سامانه پیامک عوارض در اختیار ما نیست

اما فرمانده پلیس راه استان ادعای مدیرعامل شرکت آزادراه مشهد-باغچه را رد می کند. سرهنگ میش مست در گفت و گو با خراسان رضوی اظهار می کند: هیچ پیامکی از سوی پلیس راه به شهروندان ارسال نمی شود و سامانه پیامکی در اختیار ما نیست و کاملاً در اختیار وزارت راه و شهرسازی و نماینده آن ها در استان آقای شکرانی است. این پیامک حتی برای خودروهای پلیس که در مسیر این آزادراه در تردد و در مأموریت هستند نیز ارسال می شود و برای ما هزینه زا شده است و حتی بارها درخواست و اعتراض کردیم که پلیس راه در چارچوب وظایف سازمانی باید از این مسیر تردد کند ولی بااین حال عوارض را برای ما نیز ارسال می کنند.

رئیس پلیس راه استان می گوید: ما بارها درخواست کردیم که برای امنیت و ایمنی شهروندان مشهد مسیر دسترسی از این آزادراه به بهشت رضا فراهم شود و حداقل از دوربین اول برای ترددها عوارض در نظر گرفته نشود و برای دوربین دوم ثبت شود تا برای ترددها به بهشت رضا عوارض اخذ نشود اما مدیرعامل این آزادراه می گوید این موضوع در اختیار وی نیست و کاری در این زمینه انجام نشده است.

در ادامه پیگیری ها با نماینده وزارت راه و مجری آزادراه های استان گفت و گو کردیم که اظهار بی اطلاعی کرد. اداره کل راهداری استان نیز اعلام کرد: درباره بهره برداری و نحوه اخذ عوارض این آزادراه مسئول نیست و متولیان اداره کل راه و شهرسازی استان نیز تنها به این که پیگیر خواهند بود و موضوع اخذ عوارض در تهران متمرکز است، بسنده کردند. با این حال مدیر عامل شرکت آزادراه مشهد-باغچه اعلام کرد که این شرکت به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی و رفع ابهام در این زمینه است./ خراسان



منبع