عرضه گوشت منجمد با قیمت زیر 300 هزار تومان


هر ساله با توجه به نزدیک شدن به شب عید، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان مصرف گوشت قرمز افزایش می‌یابد، اما با وجود تأمین این …

هر ساله با توجه به نزدیک شدن به شب عید، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان مصرف گوشت قرمز افزایش می‌یابد، اما با وجود تأمین این محصول از محل تولید داخلی و واردات باز هم نگرانی‌هایی بابت عرضه و قیمت گوشت قرمز در بازار وجود دارد که برای رفع این نگرانی‌ها با رئیس شورای تأمین دام گفت‌و‌گو کردیم.

«منصور پوریان» رئیس شورای تأمین دام در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» درباره وضعیت گوشت قرمز گفت: میزان گوشت قرمز موجود در بازار به خصوص گوشت‌های منجمد گوساله و گوسفندی به نسبت تقاضا زیاد است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم تا جایی که در دو هفته اخیر متقاضیان می‌توانستند گوشت منجمد مورد نیاز خود را تحویل بگیرند.

وی اظهار داشت: به دلیل نزدیک شدن به مناسبت‌هایی همچون شب عید، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان عرضه گسترده گوشت‌های وارداتی از ابتدای اسفندماه شروع می‌شود بنابراین جای نگرانی برای مصرف‌کنندگان این محصول وجود ندارد.

وی با بیان اینکه گوشت زیادی در بازار با قیمت‌های تنظیم بازاری وجود دارد، افزود: در حال حاضر قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت گوساله منجمد وارداتی در بازار کمتر از ۳۰۰ هزار تومان و گوسفندی کمتر از ۲۷۰ هزار تومان است.

رئیس شورای تأمین دام درباره میزان گوشت گرم در بازار گفت: در بخش گوشت گرم گوسفندی و گوساله نیز استمرار عرضه همچون ماه‌های گذشته وجود دارد، به طوری که این محصولات به صورت شقه و لاشه از مبادی مختلف وارد کشور می‌شود و با قیمت‌های ستاد تنظیم بازاری نیز به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

وی بر این باور است که با توجه به حجم بالای واردات، گوشت زیادی در بازار موجود است و دلیل آن عرضه گسترده دام داخلی در اسفند ماه نیز خواهد بود زیرا دام زیادی در پاییز و زمستان تولید شد که باید در اسفند ماه یا فروردین ماه به بازار عرضه شود در غیر این صورت دام روی دست تولیدکنندگان باقی می‌ماند.

پوریان وضعیت جمعیت دامی فعلی را مطلوب دانست و اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم دام زنده نقدی در محدوده ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تومان و به شکل غیرنقدی کمی گران‌تر است و در بخش گوساله نیز به همین شکل در بازار معامله می‌شود.

وی درباره رکود بازار دام زنده داخلی اضافه کرد: وضعیت دام پای کشتار به گونه‌ای است که دام‌هایی که باید در بهمن ماه کشتار می‌شد و خریدار نداشت باید در اسفند ماه یا فروردین ماه کشتار شود بنابراین وضعیت دام زنده داخلی نیز مناسب است و با کمبود دام زنده روبه‌رو نیستیم.

به گفته این مقام صنفی، اکنون کشور با انبوه گله دام نر گوسفندی به دلیل کمبود تقاضا و بالا بودن قیمت‌ها روبه‌رو است زیرا طی ماه‌های اخیر بیشترین تقاضا برای دام زنده داخلی گوسفند ماده، میش و بز بوده که قیمت‌های پایین‌تری نسبت به دام زنده نر داشته است بنابراین به نظر می‌رسد در محدوده ۱۱ تا ۱۲ میلیون رأس دام زنده کشتاری داریم که چنین عرضه‌ای در بازار دام بی‌سابقه خواهد بود.

وی افزود: در بخش دام سنگین وضعیت ما خوب است به طوری که دام پروار شده آماده کشتار داریم، بنابراین اگر همه اینها را کنار هم قرار دهیم وضعیت ما از لحاظ نیاز بازار به دام، وضعیت ذخایر و تولید داخلی مناسب است.

کاهش قیمت گوشت منجمد در بهمن ماه امسال

 پوریان در پاسخ به این سؤال که برخی کارشناسان معتقدند که اگر جمعیت دامی خوبی داشتیم یا واردات به اندازه بود به طور حتم با کاهش قیمت در بازار این کالا روبه‌رو می‌شدیم، گفت: ملاک ما فقط گوشت گرم نیست ملاک کل حوزه گوشت کشور است.

آنچه در گوشت گرم اتفاق می‌افتد در گوشت منجمد رخ نمی‌دهد، حتی در بهمن ماه در گوشت منجمد شاهد کاهش قیمت هم بودیم، حتی در بحث گوشت گرم گوساله نیز اندکی کاهش قیمت داشتیم تا جایی که در خوزستان قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله لخم با قیمت ۴۵۰ هزار تومان به فروش رسید و نرخ گوشت چرخ کرده نیز پایین‌تر از این بود. این نشان می‌دهد که در بخش گوشت گرم گوساله شاهد کاهش قیمت خوبی بودیم که این مهم در حال فراگیری در سراسر کشور است.

وی افزود: همچنین دامداران می‌دانند که دام‌شان به دلیل وضعیت واردات روی دستشان می‌ماند، زیرا گوشت گوساله نسبت به گوشت گوسفندی زیاد وارد شد و این واردات توانست اثرگذاری زیادی روی قیمت و کمیت این محصول بگذارد و بازار را پر کند. زیرا بیشترین تقاضا برای گوشت‌های منجمد وارداتی است بنابراین تقاضا برای دام زنده کاهش بی‌سابقه پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: فاصله قیمتی گوشت منجمد با گوشت گرم تقریباً حدود ۲۵۰ هزار تومان است که این نشان می‌دهد گوشت گرم قیمتش واقعی نیست و کاذب است. این موضوع محصول یک دوره رکود یا عدم وجود مشتری است، بنابراین اکنون اثرات گوشت منجمد به دلیل استمرار در تولید و تزریق در بازار قابل لمس است که به تدریج در گوشت و لاشه گرم نیز اثرگذار خواهد بود به طوری که شاهد کاهش قیمت لاشه گوشت گرم می‌شویم تا جایی که اکنون در برخی استان‌ها این کاهش قیمت اتفاق افتاده است.



منبع