برای اینترنت فیبرنوری کجا باید ثبت نام کرد؟


عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوی اطلاعات در حاشیه نشست هیات دولت با اشاره به…

برای اینترنت فیبرنوری کجا باید ثبت نام کرد؟برای اینترنت فیبرنوری کجا باید ثبت نام کرد؟

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوی اطلاعات در حاشیه نشست هیات دولت با اشاره به پیشرفت پرسرعت پروژه فیبرنوری گفت: کار اجرای پروژه فیبر نوری پرشتاب در حال پیگیری است هم اکنون هم حدود ۶ میلیون خانوار تحت پوشش هستند و تا پایان سال تلاش ما این است که این عدد را به ۸ میلیون خانوار برسانیم.

فارس نوشت : اینترنت فیبر نوری (FTTx) مبتنی‌بر کابل‌های فیبر نوری است و از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن استفاده نمی‌کند و کابل‌های فیبر نوری انتقال‌دهنده اطلاعات هستند. به دلیل استفاده اینترنت فیبر نوری از سیگنال‌های نوری، کیفیت و سرعت بیش‌تری نسبت به ADSL و VDSL دارد و می‌تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارایه دهد. فیبر نوری می‌تواند سرعت‌های دانلود و آپلودی بالغ بر یک گیگابیت ارائه دهد.

فیبر نوری یا (Fiber To The x) FTTx، یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد. بسته به این که به جای x چه حرفی قرار بگیرد، به روش‌های مختلف ارائه آن به کاربر اشاره می‌کند.

در مدل (Fiber To The Home) FTTH، کابل‌کشی فیبر نوری تا منزل یا واحد کاربر ادامه پیدا می‌کند و به عبارت دیگر فیبر نوری در تمام مسیر از مخابرات تا داخل منزل جایگزین کابل مسی می‌شود. در مدل (Fiber To The Building) FTTB، کابل فیبر نوری به ساختمان می‌رسد و در نهایت خدمات توسط کابل مسی (معمولا VDSL) تحویل داده می‌شود و در مدل (Fiber To The Cabinet) FTTC، فیبر نوری به نزدیک‌ترین کافو به کاربر (در فاصله کمتر از ۵۰۰ متری کاربر) ارائه داده می‌شود و مشترک در نهایت از طریق یکی از فناوری‌های DSL (نظیر VDSL) به شبکه متصل می‌شود.

 

آمار استفاده از سرویس فیبرنوری

زارع پور وزیر ارتباطات در ادامه گفت و گو با فارس اضافه کرد: اخیراً در استان مازندران چند پروژه در این حوزه افتتاح شد و تا پایان سال افتتاح‌های متعدد دیگری را هم خواهیم داشت.وی در خصوص آمار استفاده از سرویس فیبرنوری هم گفت: تمرکز ما الان در بحث پوشش این سرویس در کشور است که کار سنگین و بزرگی هم هست و انشالله از اول سال آینده تمرکز ما روی اتصال مشترکان به این سرویس خواهد بود و اینکه مشترکان تشویق شوند و استفاده کنند.زارع پور اضافه کرد: الان بیش از نیم میلیون نفر در حال استفاده از فیبر نوری و امکانی که فراهم شده، هستند و انشالله وقتی پوشش فراگیر شود تبلیغات وسیع ما یه کمک رسانه‌ها آغاز خواهد شد تا مردم از این ظرفیت و سرویس استفاده کنند.

 

چطور برای استفاده از اینترنت فیبرنوری درخواست بدهیم؟

در سایت iranfttx وضعیت پوشش به تفکیک استان و اپراتور مجری طرح وجود دارد.در صورتی که بخواهید از اینترنت پرسرعت فیبر نوری استفاده کنید و اطلاعی از پوشش منطقه محل سکونت یا کسب و کار خود ندارید می‌توانید با مراجه به این سایت در بخش پوشش از جزئیات روند اجرای پروژه در محل مدنظر خود مطلع شوید.



منبع