آوار سنگین بانک آینده


تازه ترین گزارش بانک آینده از وضعیت مالی خود حاکی از ادامه زیان دهی شدید این بانک و ثبت زیان انباشته 284 هزار میلیارد تومانی …

آوار سنگین بانک آیندهآوار سنگین بانک آینده

تازه ترین گزارش بانک آینده از وضعیت مالی خود حاکی از ادامه زیان دهی شدید این بانک و ثبت زیان انباشته 284 هزار میلیارد تومانی این بانک در صورت های مالی منتهی به پایان آذر امسال است. بانکی که به دلیل ناترازی شدیدی که دارد، رکورددار اضافه برداشت از بانک مرکزی و خلق پول از نظام بانکی است.

به گزارش ایران جیب از روزنامه خراسان، روز گذشته صورت های مالی حسابرسی نشده 9 ماهه امسال بانک آینده در سامانه کدال بورس منتشر شد. طبق ارقام تجدیدنظر شده در صورت‌های مالی حسابرسی شده سال‌های 97 تا 99 و همچنین ارقام تجدیدنظر شده در گزارش‌ صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال‌های 1400 و 1401 و 9 ماهه 1402، زیان انباشته بانک آینده به 284 هزار و 549 میلیارد تومان رسیده است.

در 9 ماهه 1402 بانک آینده 77 هزار و 16 میلیارد تومان زیان ثبت کرده است. به‌عبارت دیگر این بانک در 9 ماهه امسال روزانه 279 میلیارد تومان زیان حاصل کرده است.

بدهی بانک آینده به نظام بانکی در 9 ماهه سال 1402 با 121 هزار و 349 میلیارد تومان افزایش به 210 هزار و 918 میلیارد تومان رسیده است. نسبت بدهی بانک آینده به نظام بانکی به کل سپرده‌های بانک آینده به رقم 74 درصد رسیده است.

پایه پولی در 9 ماهه 1402 به میزان 256 هزار و 713 میلیارد تومان رشد کرده که 41.5 درصد از کل این رشد ناشی از بدهی بانک آینده به بانک مرکزی بوده است.

خروج 111 همت سپرده از بانک آینده

ارقام سپرده‌های بانک نشان می‌دهد حجم سپرده‌های بانک در طول سال 1402 به میزان 64 هزار و 709 میلیارد تومان کاهش یافته است. با توجه به نرخ سود سپرده 23 درصد و همچنین پرداخت 46 هزار و 928 میلیارد تومان در 9 ماهه امسال (براساس ترازنامه سود و زیان 9 ماهه 1402) و اضافه شدن این رقم به مجموع سپرده‌های بانک، به نظر می‌رسد میزان خروج سپرده بیش از 111 هزار میلیارد تومان بوده است.

البته این یک رقم برآوردی است، اما روند خروج سپرده از این بانک را نشان می‌دهد. با احتساب این رقم در واقع در 9 ماهه امسال، منابع بانک آینده 28 درصد کاهش یافته است.

درخواست مرکز پژوهش های مجلس برای اقدام فوری انتظامی قضایی درباره بانک آینده

مهرماه امسال مرکز پژوهش های مجلس در گزارش «پایش ثبات و سلامت بانکی» به بررسی وضعیت بانک آینده پرداخت. براساس این گزارش، شاخص و نماگرهای این بانک مانند اضافه برداشت ۸۰ هزار میلیارد تومانی تا انتهای خرداد ۱۴۰۲، سهم بالای مطالبات مشکوک الوصول، زیان ۳۹.۲ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۱، نسبت کفایت سرمایه منفی ۱۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ و …، نشان دهنده ساختار معیوب درآمد- هزینه ای و ناترازی دارایی- بدهی است؛ از این رو، اقدام هایی همانند تجدید ارزیابی بهبودی ایجاد نخواهد کرد و بانک قابلیت احیا از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را ندارد. روند نزولی و بحرانی این بانک در شاخص های مختلف نشان می دهد مرور زمان نه تنها نتوانسته از عمق ناترازی این بانک بکاهد، بلکه هزینه های حل و فصل ناترازی این بانک را افزایش داده است. به نظر می رسد، اقدام فوری انتظامی و قضایی با هدف توقف روند بی انضباطی در بانک آینده ضروری است. اگرچه بانک مرکزی در سال های اخیر با هدف بازگرداندن این بانک به مدار ثبات اقدام های مثبتی را انجام داده، اما فهرست تخلفات صورت گرفته در این بانک نشانگر آن است که حصول تام به نتیجه مطلوب، علاوه بر تداوم تلاش های بانک مرکزی، به حمایت ها و تفاهم های فراقوه ای در کشور نیازمند است.

 

آوار سنگین بانک آینده



منبع