نحوه برخورد با افراد متنفر


گروه ایرنا زنده- حتماً همه شما تا به حال با یکی از این افراد مثلاً در خانه، محل کار، هنگام رانندگی برخورد کرده اید و باید بدانید که وقتی آتش نفرت آنها شعله ور می شود چه رفتار بدی دارد که ممکن است آنها را در بین شما داشته باشد. اما می توانید از روش های خاصی نیز برای مقابله با آنها استفاده کنید تا آسیبی نبینید. محمد می گوید: چند روز پیش محل کارم را خراب کردم. چون تقصیر من بود، مسئولیتش را به عهده گرفتم. من با رئیسم صحبت کردم و همه چیز را حل کردم. گفت نگران نباش، اما من رئیسم را خوب می شناسم. از این به بعد از این موضوع علیه من استفاده خواهید کرد.

آنیتا می‌گوید: «یک دوست صمیمی دارم که به اشتباهات کسی اهمیت نمی‌دهد. اگر چیزی بگویید یا انجام دهید که او را آزرده خاطر کند، از دست شما عصبانی خواهد شد و دیگر با شما صحبت نخواهد کرد.»

سعید می گوید: «مادر همسرم به خاطر چیزی با من قهر کرد و دلیلش را به من نگفت. در واقع نمی دانستم او از دست من عصبانی است تا اینکه در روز تولدم از او هدیه گرفتم. من آن روز کمی خجالت کشیدم، اما همسرم و همه خواهر و برادرهایش شروع به خندیدن و گپ زدن کردند و در نهایت یکی از آنها ما را در خانواده پذیرفت! مامان بابت یه چیزی ناراحتت کرده امیدوارم بتوانید دلیل ناراحتی او را پیدا کنید!»

لیلا می گوید: «نگرانم مثل پدرم شوم. او می تواند سال ها به خاطر چیزی کینه داشته باشد. من واقعاً سعی کرده‌ام متفاوت باشم و در مورد هر چیزی که مرا آزار می‌دهد یا ناراحتم می‌کند صحبت کنم، اما گاهی اوقات احساس می‌کنم خود را نگه می‌دارم و فکر می‌کنم دیگر با آن شخص صحبت نمی‌کنم.»

چه چیزی باعث می شود برخی افراد پشیمانی شما را بپذیرند و برخی دیگر از شما متنفر باشند؟ اگر با یکی از این افراد انتقام جو ملاقات می کردید چه می کردید؟

یکی از همکاران روان‌درمانگر من می‌گوید که غمگین بودن می‌تواند راهی برای تشخیص اینکه شما چه کسی هستید باشد. او فکر می کند که برخی از مردم کینه به دل می گیرند زیرا این احساس را در آنها ایجاد می کند که “به آنها ظلم شده است”.

احساس سوء استفاده را می توان از دیگران پنهان کرد، مانند رئیس محمد. شاید مثل پدر لیلا واضح باشد. اما در هر دو مورد، این شناسایی به طرف آسیب دیده احساس حق با او می دهد.

نحوه برخورد با افراد متنفر

یک فرد کینه توز اغلب احساس می کند که دنیا به دو قسمت تقسیم شده است: درست و نادرست. روانشناسان این را “تقسیم” می نامند: به معنای جدا کردن افراد (ایده ها، باورها و چیزهای دیگر) به خوب و بد است. ملانی کلاین روانشناس بریتانیایی می گوید: این به معنای توانایی دیدن چیزها به روشی دقیق و پیچیده است. او معتقد است که این ویژگی در کودکی شکل می گیرد و اغلب با افزایش سن بیشتر می شود.

اما برخی از ما تمایل به سیاه و سفید دیدن چیزها را به طور کامل رها نمی کنیم. برای اینکه از خودمان در برابر احساس اینکه انسان‌های کاملاً بدی هستیم محافظت کنیم، باید خود را افراد کاملاً خوبی ببینیم. غم و اندوه، فرد نفرت‌انگیز را در گروهی از افراد خوب قرار می‌دهد و افراد اشتباه را در دسته‌بندی متفاوتی قرار می‌دهد: افراد بد.

در این مرحله، خطاکار مستحق خشم دیگران است. شخص کینه توز فکر می کند که خطاکار به خاطر رفتار و رفتار نادرستش مستحق مجازات است.

مشکل این است که میزان خشم و کینه ناشی از آن اغلب با اشتباهی که اتفاق افتاده است تناسبی ندارد. از نظر ذهنی، پشیمانی ممکن است شما را نه تنها به خاطر آخرین اشتباهتان، بلکه به خاطر یک اشتباه قبلی یا یک سری اشتباهات مجازات کند. اغلب این اشتباهات در دوران کودکی اتفاق می‌افتند، زمانی که قربانی توانایی کمی یا نداشتن پاسخ به درد را داشت. او که چاره ای جز نگه داشتن خشم در درون خود ندارد، به فردی منفور تبدیل شده است. حالا او به خود اجازه می دهد که عصبانی و متنفر باشد، حتی اگر ممکن است احساسات خود را به شخص اشتباهی ابراز کند.

روانشناسان مدتهاست در مورد خشم و پرخاشگری اختلاف نظر دارند. آیا همانطور که فروید و طرفدارانش معتقدند خشم یکی از انگیزه های اساسی انسان است؟ یا همانطور که هاینز کوهت و پیروانش معتقدند این همیشه واکنشی به رنج یا تهدید است؟

عصب شناسان و نظریه پردازان دلبستگی توضیح احتمالی دیگری نیز دارند: خشم و پرخاشگری اغلب (اگر نه همیشه) ترکیبی از ویژگی های طبیعی، شرایط طبیعی و تجربیات زندگی هستند. به عبارت دیگر، زمانی که فردی تمایل به کینه توزی برای مدت طولانی دارد، حداقل برخی از موارد زیر به آنها مربوط می شود: شخصیتی که با آن متولد شده است، تجربیات آنها در طول زندگی، و نحوه برخورد با موقعیت خود را یاد گرفته است. احساسات همانطور که رشد می کنند این ترکیب بر نحوه شلیک نورون ها در هنگام احساس درد یا عصبانیت تأثیر می گذارد. شلیک عصبی نیز بر رفتار ما تأثیر می گذارد.

نحوه برخورد با افراد متنفر

در مقابل کسی که به شما علاقه دارد چه کاری می توانید انجام دهید؟

۱. عذرخواهی کنید

اگر واقعاً کار اشتباهی انجام دادید، مسئولیت آن را بپذیرید: بپذیرید که اشتباه کرده‌اید و هر کاری می‌توانید برای رفع آن انجام دهید. اگر فکر نمی‌کنید کار اشتباهی انجام داده‌اید، اما می‌دانید که شخص دیگری این کار را انجام می‌دهد، به او بگویید که احساسات متفاوت آنها را درک می‌کنید و عمداً مشکلی ایجاد نکرده‌اید. اجازه دهید طرف مقابل بفهمد که برای این وضعیت متاسف هستید، حتی اگر فکر می کنید کار اشتباهی انجام نداده اید.

۲. بپرسید چه کاری می توانید برای بهبود اوضاع انجام دهید

گاهی اوقات نیت خوب شما همراه با عذرخواهی کافی است، اما آماده باشید. حتی پس از عذرخواهی، رئیس شما مانند محمد ممکن است عیب شما را نبیند و راهی برای بدتر کردن اوضاع پیدا کند.

۳. بپذیرید که با وجود اینکه شما کار اشتباهی انجام داده اید، ممکن است وضعیت آنطور که فرد رنجیده تصور می کند سیاه و سفید نباشد.

این چیزی نیست که بخواهید به طرف مقابلتان بگویید، اما حداقل می‌تواند به شما کمک کند که دیدی واقع‌بینانه از رفتار خود داشته باشید.

نحوه برخورد با افراد متنفر

۴. خوب است به خاطر داشته باشید که ممکن است دلایل زیادی وجود داشته باشد که باعث رنجش فرد شود

شاید پدر و مادرش همیشه از او انتقاد کرده اند و او سعی می کند خود را از آن درد در امان نگه دارد. شاید برادرش هرگز تنبیه نشد، در حالی که او همیشه به خاطر هر گونه نافرمانی از قوانین خانواده تنبیه می شد. بدتر از آن، شما ممکن است او را به یاد برادرش بیاندازید و او شما را به خاطر آن کتک بزند.

۵. پس از عذرخواهی و ارائه دلیل برای دفاع از خود، آن را رها کنید

اگر مدام سعی کنید نظر خود را در مورد موضوع مورد قبول طرف مقابل قرار دهید، احساس رنجش نسبت به او را تقویت خواهید کرد. در بیشتر موارد، شخص کینه‌ورز در نهایت کینه را متوقف می‌کند. گاهی اوقات این تغییر در موقعیت با تغییر نگرش شما به سرعت اتفاق می افتد. سعی کنید وانمود کنید که اصلاً نگران عصبانیت کسی نیستید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. روانشناسان رفتاری بر این باورند که گاهی اوقات می‌توانیم با تظاهر به اینکه چیزی درست است، موقعیت را تغییر دهیم.

۶. از خارج از رابطه حمایت مثبت دریافت کنید

وقتی خانواده سعید او را به خاطر عصبانیت مادرشان سرزنش کردند، او احساس شرمندگی کرد، اما وقتی به او گفتند مادرشان با همه اینطور رفتار می کند، حالش بهتر شد. او گفت: مثل اینکه عضوی از خانواده بودم. در محل کار، این وضعیت بسیار دشوار است: شما نباید از رئیس یا همکار خود شکایت کنید، اما ممکن است نیاز به جمع آوری جزئیات کوچک به طور غیر مستقیم داشته باشید. می توانید از همکار بزرگتر خود بپرسید: “آیا تا به حال عصبانی شده اید؟” اجازه ندهید مکالمه شما به بد زبانی تبدیل شود، اما از او بپرسید که برای مقابله با این موقعیت چه کرده است. متوجه خواهید شد که تنها نیستید و حتی ممکن است توصیه های مفیدی دریافت کنید.

نحوه برخورد با افراد متنفر

۷. گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید امید خود را برای تغییر وضعیت از دست بدهید

هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است زمان ترک شغل، پایان دادن به یک دوستی یا حتی پایان دادن به یک رابطه باشد. به عنوان مثال، آنیتا در نهایت متوجه می شود که دیگر امیدی به ترمیم دوستی او نیست. می گوید: خیلی ناراحت بودم، اما وقت رفتنم بود.

اگر در محل کار با یک رئیس عصبانی سر و کار دارید و در موقعیتی نیستید که بتوانید آن را ترک کنید، وضعیت حتی دشوارتر می شود. اگر می توانید از همکاران خود کمک بخواهید، اما در صورت امکان، این کار را بدون شکایت یا سرزنش رئیس خود انجام دهید، زیرا احتمال ادامه نفرت را افزایش می دهد. سعی کنید به یاد داشته باشید که حتی اگر غم و اندوه یک چیز شخصی به نظر می رسد، شما تنها نیستید. چیزی در ذهن شخص دیگری وجود دارد که شما نمی دانید و به شما ربطی ندارد. در نهایت نفرت به مشکلات فرد بسته برمی گردد، نه شخصی که نفرت را بر او تربیت کرده اند.