فواید ترک قند برای سلامتی


اگرچه غذاهای شیرین ممکن است طعم خوبی داشته باشند، اما بسیاری از ما نمی دانیم چه مقدار شکر در روز می خوریم. اگر از فواید ترک قند و خوردن غذاهای بدون قند برای سلامتی آگاه باشیم، ممکن است به این گونه غذاها نگاه متفاوتی داشته باشیم.

مطالعات نشان داده اند که بسیاری از بیماری ها مانند چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و اعتیاد به الکل به وضوح با مصرف قند مرتبط هستند. این واقعیت که شکر تقریباً در تمام غذاهایی که می خوریم وجود دارد یکی از دلایل اصلی مصرف بیش از حد شکر است.

شکر می تواند در غذاهایی باشد که ما نمی دانیم، سس سالاد، ماست، سس کچاپ، نان و پاستا.

پس چگونه می توانیم نرخ را کاهش دهیم؟

انواع مختلف شکر

درک این نکته مهم است که قندهای طبیعی موجود در میوه‌ها، سبزیجات و شیر با قندهای افزوده شده متفاوت هستند که نگران آن هستند.

چه چیزی به عنوان قند افزوده محسوب می شود؟

  • شکر سفره (سفید، قهوه ای، نیشکر، خام)
  • عسل
  • شهد آگاو
  • شربت (افرا، ذرت، مالت)
  • ملاس
  • ساکارز، فروکتوز، گلوکز، دکستروز، مالتوز
  • شکر تصفیه شده در غذاهای فرآوری شده از جمله آب میوه و سبزیجات یافت می شود

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که بزرگسالان مصرف شکر اضافه شده خود را به بیش از ۶ قاشق چایخوری (یا ۲۴ گرم) برای زنان و ۹ قاشق چایخوری (۳۶ گرم) برای مردان محدود کنند.

شروع به نگاه کردن به برچسب‌های Nutrition Facts روی غذاهایی که می‌خورید کنید، از دیدن شکر در بسیاری از غذاهای بسته‌بندی شده شگفت‌زده خواهید شد، حتی چیزهایی که ما فکر نمی‌کنیم خوشمزه هستند.

این آگاهی اولین قدم برای انتخاب مواد غذایی سالم است، مانند خوردن میوه ها و سبزیجات تازه و پخت و پز از ابتدا با استفاده از مواد اولیه واقعی.

در مورد جایگزین های شکر چطور؟

اگر تا به حال رژیم کم کالری یا کم کالری را امتحان کرده اید، ممکن است با برخی از شیرین کننده های بدون قند آشنا باشید. آیا این می تواند راه خوبی برای “تقلب” و اضافه کردن طعم به قهوه، چای و محصولات پخته شده بدون استفاده از شکر باشد؟

دلایلی وجود دارد که چرا شیرین کننده هایی مانند Splenda در رژیم کتو قابل قبول هستند، همانطور که توسط PlanKetogenic توضیح داده شده است، اما این یک راه ساده برای خروج از بحران قند نیست. اگرچه FDA دریافته است که شیرین کننده ها در دوزهای کوچک بی خطر هستند، اما هنوز چیزهای زیادی در مورد این چیزها نمی دانیم و دانشمندان هنوز در حال یادگیری آنها هستند.

همچنین برخی از مطالعات نشان داده اند که شیرین کننده های مصنوعی می توانند اشتها را افزایش دهند که مطمئنا کمکی به کاهش چاقی و شرایط مربوط به آن نمی کند. علاوه بر این، استفاده از شیرین‌کننده‌ها می‌تواند شما را بیش از حد میل به چیزهای شیرین کند، بنابراین به شما در بازآموزی جوانه‌های چشایی کمکی نمی‌کند.

برای بهترین نتایج سلامتی، بهتر است مصرف نه تنها شکر، بلکه سایر شیرینی ها را نیز کاهش دهید.

آیا اعتیاد به شکر واقعی است؟

ترک قند و شکر مشکلاتی مشابه ترک مواد مخدر و سایر مواد اعتیاد آور دارد.

شواهد نشان می‌دهد که قند همان نواحی مغز را فعال می‌کند که داروهای اعتیادآور یا عادت‌آفرین هستند و باعث می‌شود انتقال‌دهنده عصبی «احساس خوب» دوپامین در مغز آزاد شود.

علاوه بر این، قند بیش از حد، مانند الکل و مواد مخدر، می تواند منجر به ضعف جسمی و ذهنی شود

سلامتی علاوه بر این، ترک ناگهانی قند، مانند ترک سایر داروها، می تواند منجر به علائم شدید ترک شود.

ترک هر اعتیادی سخت است و اعتیاد به شکر نیز از این قاعده مستثنی نیست. می توانید از این دانش استفاده کنید تا متوجه شوید که ممکن است انجام آن تغییر برای شما آسان نباشد، حتی اگر بدانید که برای سلامتی شما مفید است. ممکن است بخواهید برای حمایت بیشتر به دوستان و خانواده تکیه کنید.

مزایای سلامتی غذاهای بدون قند چیست؟

با این حال، پاداش ها و مزایای کنار گذاشتن یا کاهش مقدار قند افزوده ای که می خوریم می تواند قابل توجه باشد، بنابراین ارزش تلاش برای نظم بخشیدن به خود و یادگیری ایجاد عادات جدید را دارد.

۱. مدیریت خوب وزن

اگرچه بعد از خوردن دسرهای شیرین احساس خوشحالی می کنیم، اما همه ما می دانیم که پشیمانی اغلب زمانی اتفاق می افتد که روی ترازو قدم برداریم.

مصرف منظم قند سطح انسولین را افزایش می دهد که متابولیسم ما را تغییر می دهد و باعث می شود که کالری های خوشمزه بلافاصله به چربی شکم تبدیل شوند که منجر به افزایش وزن می شود.

وقتی هوس چیزی شیرین می کنید، سعی کنید یک کاسه میوه داشته باشید. می توانید برای تقویت بیشتر ماست یونانی ساده مخلوط کنید.

برای کمک بیشتر به کاهش وزن، دلایل رایجی را که می تواند مانع از کاهش وزن شما شود را ببینید.

۲. بهبود انرژی

غذاهای شیرین ممکن است برای مدتی ما را افسرده کنند، اما زمانی که آنها از سیستم ما خارج شوند، سقوط قند خون باعث می شود که ما احساس خستگی کنیم و تمرکز خود را از دست بدهیم.

اثرات مشابهی توسط چندین فعالیت تفریحی ایجاد می شود، و دوباره، آن احساسات موقتی هستند. پس از فروکش کردن سرخوشی اولیه، ما را به پایین می کشاند و حالمان را بدتر از قبل می کند.

از کربوهیدرات های آهسته سوز و مقداری پروتئین مانند سیب یا موز با کره بادام زمینی استفاده کنید. این امر بدون اتلاف، چربی بدن را برای انرژی اضافی فراهم می کند و در عین حال طعم عالی را بدون شکر تصفیه شده ارائه می دهد. این حدود ۲۰ دقیقه قبل از ورزش کار می کند.

۳. التهاب را کاهش می دهد

شکر باعث می شود بافت های نرم بدن ملتهب شوند که می تواند منجر به ناراحتی مفاصل، سیستم ایمنی ضعیف و افسردگی شود.

ما نمی‌توانیم التهاب را از بیرون در بدن ببینیم و از آنجایی که نامرئی است، نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که مشکل چه زمانی خواهد بود. بنابراین، با وجود اینکه تحت تأثیر آن هستیم، درد و بیماری را به عنوان چیزهای عادی در زندگی می پذیریم.

فواید ترک قند یا کاهش خوردن بیش از حد می تواند باعث کاهش التهاب و بهبود خلق و خوی فعلی و آینده ما با افزایش سن شود.

۴. بهبود سلامت قلب

افزایش خطر حمله قلبی ناشی از مشکلات فشار خون بالا، بیماری قلبی و التهاب است که همراه با افزایش وزن است. حذف یا کاهش قند این خطرات را کاهش می دهد و می تواند از بیماری های قلبی کشنده جلوگیری کند.

۵. شجاعت که با سلامتی کار می کند

تجمع چربی در کبد ناشی از مصرف بیش از حد قند تصفیه شده می تواند منجر به بیماری کبد شود. برخی از پزشکان فکر می کنند که خوردن بیش از حد قند گاهی اوقات می تواند به اندازه نوشیدن الکل زیاد برای کبد مضر باشد.

۶. کاهش خطر ابتلا به دیابت

افراد اغلب به دلیل اضافه وزن به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند. با گذشت زمان، لوزالمعده نمی تواند انسولین کافی برای پاسخگویی به نیاز تولید کند زیرا چربی اضافی باعث می شود بدن در برابر انسولین مقاومت کند.

حفظ وزن مناسب، ورزش و پرهیز از شیرینی جات خطر ابتلا به دیابت را تا حد زیادی کاهش می دهد.

۷. تمایلات ضعیف

افزایش دوپامینی که بعد از خوردن شکر بدست می آوریم باعث می شود ما بیشتر از آن بخواهیم. کاهش هوس و بازگرداندن سطح دوپامین در بدن را می توان با ترک شیرینی جات به دست آورد.

از قضا، ناحیه پاداش مغز چیزی است که هوس ایجاد می کند، و در برابر احساسات شادی که ایجاد می کنند به سختی می توان مقاومت کرد تا زمانی که یاد بگیریم که پاداش واقعی پس از ترک خوردن شیرینی ها و هوس ها به دست می آید.

۸. خطر سرطان کاهش می یابد

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد کاهش مصرف قند به کاهش خطر سرطان کمک می کند، تا حدی به این دلیل که شکر منجر به افزایش وزن و افزایش چربی بدن می شود.

۹. سلامت پوست

با گذشت زمان، قند در بدن رابطه منفی با پروتئین های مسئول تولید کلاژن دارد که پوست ما را انعطاف پذیر، جوان و بدون چین و چروک نگه می دارد. وقتی این اتفاق می افتد، مزایای کلاژن از بین می رود.

التهاب ناشی از مصرف شکر می تواند پوست را مستعد ابتلا به آکنه و سایر مشکلات جدی کند.

۱۰. بهبود تمرکز و تمرکز

سلامت روان کلی بهتر و خواب عمیق و ترمیم کننده می تواند در نتیجه حذف قند از رژیم غذایی شما باشد. بهبود تمرکز و وضوح فکر ناشی از کاهش التهاب در بدن و مغز برای استراحت بیشتر است.

همین داده ها نشان داده است که افراد هر روز خلق و خوی بهتری دارند و خطر افسردگی کمتری دارند.

بازیابی بدون قند

درک اینکه چرا با توجه به فواید سلامتی، تعیین هدف برای کاهش مصرف شکر برای همه ایده خوبی است، آسان است.

اما چگونه بر افرادی که از الکل یا مواد مخدر بهبود می یابند، تأثیر می گذارد؟

برای کسانی که به مواد شیمیایی اعتیاد دارند، ترک شکر، به خصوص فوراً، می تواند حتی دشوارتر باشد. انتخاب آهسته به جای ناگهانی می تواند انتخاب خوبی باشد.

این موضوع برای افرادی که به شیرینی‌ها به عنوان راهی برای مقابله با غم، افسردگی یا اضطراب متکی هستند، اهمیت بیشتری دارد.

این ممکن است غیر منطقی به نظر برسد زیرا خوردن بیش از حد قند می تواند منجر به افسردگی و در دراز مدت شود. بنابراین، توصیه می شود که به مرور زمان و با هدف قرار دادن آن به تدریج مصرف شکر را متوقف کنید.

ترک مواد مخدر یا الکل از نظر جسمی و روحی بیشتر از ترک شیرینی ها خسته کننده است. بسیاری از مردم ممکن است برای جلوگیری از استرس از چوب زیر بغلی مانند بستنی یا سایر غذاهای شیرین محبوب حمایت بیشتری بخواهند.

مانند بسیاری از داروها، قند نیز می‌تواند سیگنال‌های پاداش دوپامین را در مغز ایجاد کند و محیط عاطفی سالم‌تری نسبت به عود ایجاد کند. اگر این کار موثر است، حتما از آن به عنوان یک پله استفاده کنید. در حالی که در مسیر بهبودی خود قرار دارید، می‌توانید با کاهش مصرف شکر در زمانی که آماده شدید، گام سالم دیگری بردارید.

غذای آماده

حذف قند اضافه شده از رژیم غذایی شما را با مزایای سلامتی بسیاری از جمله کاهش وزن پاداش می دهد.

بهتر است غذاهای شیرین را با سایر مواد غذایی سالم مانند سبزیجات، میوه ها، گوشت بدون چربی، غلات کامل، آجیل و دانه ها تعویض کنید.

برای افرادی که در حال بهبودی از اعتیاد به الکل هستند، تغذیه مناسب مهم است، بنابراین اولویت داشتن یک رژیم غذایی سالم و رعایت رژیم غذایی بدون قند مهم است. علاوه بر این، ورزش منظم به ما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشیم و زمانی که احساس بهتری داریم، تمایل به خوردن بهتر داریم.

فواید ترک قند برای سلامتی