عوامل طول عمر: سن، قد، سبک زندگی


قرن بیست و یکم زمان مهمی برای شرکت های مختلفی است که می خواهند جوانی را طولانی کنند. اغلب می توان عناوین مختلفی در مورد محصولات ضد پیری شنید: کرم های ضد پیری، رنگ مو، مکمل های ضد پیری و غیره. تمایل به جوان ماندن افراد را به مشتریان دائمی جراحان تبدیل می کند. واضح است که مردم زمان بیشتری را صرف پیشگیری از پیری می کنند تا اینکه سعی کنند این روند را درک کنند. آیا تا به حال توجه کرده اید که وقتی فردی به سن ۱۰۰ سالگی یا بیشتر می رسد، همه سریع می پرسند – راز عمر طولانی شما چیست؟ دانشمندان اطلاعاتی را به اشتراک می گذارند که به این افراد کمک می کند زندگی طولانی و شادی داشته باشند. پس با دقت گوش کنید و مشتاق شنیدن توصیه های ارزشمند باشید.

سن و جنسیت: ۱ برای زنان و ۰ برای مردان

زندگی زنان آسان نیست. به عنوان مثال، زایمان قطعاً کار آسانی نیست. خانم ها هم خیلی نگران بچه ها هستند. و اغلب دنبال کردن یک شغل دشوارتر است. اما با وجود همه اینها، زنان بیشتر از مردان عمر می کنند. دلایل این امر از قبل مشخص است. زنان با خطر بسیار کمتری برای بیماری قلبی روبرو هستند. همچنین احتمال مرگ آنها در اثر بیماری قلبی یا عوارض آن کمتر است. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده و از مدت ها قبل مشخص شده است که افراد با وضعیت اقتصادی پایین بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی و مرگ هستند. این به این دلیل است که آنها پول، توانایی یا دانش لازم برای مراقبت از سلامت خود را ندارند. اما این مطالعه نشان داد که زنان بدون توجه به جایی که زندگی می کنند، درآمدشان چقدر است یا سابقه سلامت قلبشان با خطر کمتری برای مرگ بر اثر بیماری قلبی روبرو هستند. چرا اینطور است؟ شاید دلیل اصلی عوامل فیزیولوژیکی باشد. تفاوت در کروموزوم ها (X یا Y) و هورمون ها بین مردان و زنان بر طول عمر تأثیر می گذارد. مردان تمایل به چربی بیشتری در اطراف قسمت های بدن دارند و زنان تمایل به چربی بیشتری در زیر پوست دارند (چربی زیر جلدی). داشتن چربی بیشتر در زیر پوست توسط استروژن و وجود کروموزوم X به جای Y تعیین می شود. همه ما می دانیم که چربی احشایی با خطر بیشتر بیماری قلبی مرتبط است. همچنین، محققان خاطرنشان می کنند که زنان اغلب از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند، فشار خون را کنترل می کنند و در صورت توصیه پزشک، سیگار را ترک می کنند.

قد و قد: ۱ برای افراد کوتاه قد و ۰ برای افراد بلند قد

قد با طول عمر مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که کوتاهی قد میزان مرگ و میر کمتری دارد و خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با غذا را کاهش می دهد. آزمایشات روی حیوانات همچنین نشان می دهد که حیوانات جوان بیشتر عمر می کنند. دانشمندان معتقدند ۳ دلیل وجود دارد که چرا افراد کوتاه قد بیشتر عمر می کنند. اول از همه، افراد کوتاه قد کمتر غذا می خورند. افراد بلند قد اندام ها و بافت های بزرگ تری دارند و به همین دلیل است که نیاز به کالری بیشتری در روز دارند. علاوه بر این، بدن انسان کوتاه‌تر دارای سلول‌های کمتری است. اکثر سلول ها رادیکال های آزاد تولید می کنند. همچنین، بسیاری از سلول ها به عنوان اهداف متعدد برای سرطان زا عمل می کنند. به طور کلی چند سلولی به معنای تقسیمات سلولی زیاد در بدن است. با افزایش سن، روند تقسیم کندتر می شود و سلول ها دیگر قادر به ترمیم موثر خود در افراد قدبلند نیستند. این یک واقعیت جالب در مورد بازیکنان بسکتبال است. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، نشان می دهد که بدن بزرگتر بسکتبالیست ها طول عمر آنها را کاهش داده است. این مطالعه قد و طول عمر ۳۹۰۱ بسکتبالیست زنده و فوت شده را که بین سال‌های ۱۹۴۶-۲۰۱۰ بازی کرده‌اند، تجزیه و تحلیل کرد. میانگین قد بازیکنان ۱۹۷.۷۸ سانتی متر بود. در این مطالعه، بازیکنان قد بلندتر از متوسط، جوان‌تر از بسکتبالیست‌های کوتاه‌قد فوت کردند.

تنها چیزی که همه چیز را تغییر می دهد: یک سبک زندگی سالم

شما می توانید یک زن یا یک مرد، قد بلند یا کوتاه قد باشید، اما سلامتی اساس زندگی طولانی است. طول عمر با ورزش، رژیم غذایی سالم و مصرف مکمل ها مرتبط است. ابتدا در مورد فعالیت بدنی صحبت خواهیم کرد. مطالعات علمی اخیر حاکی از آن است که فعالیت بدنی متوسط ​​به مدت ۳۰ دقیقه و حداقل ۵ بار در هفته، مصرف ۲۰۰ کیلو کالری انرژی در روز باعث بهبود سلامت افراد مسن می شود. دانشمندان دریافته اند که ورزش توانایی سیستم قلبی عروقی و ماهیچه های اسکلتی را تقویت می کند و به حفظ وزن سالم کمک می کند. اگر فعالیت بدنی کم باشد به این معنی است که سبک زندگی فرد به درستی کار نمی کند و عواملی وجود دارد که می تواند برای سلامتی مضر باشد. بسیاری از مطالعات علمی نشان داده اند که ورزش نکردن خطر ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می دهد. فعالیت بدنی در سنین بالا توانایی کار را تقویت می کند و کمک می کند که استقلال از دست نرود. همچنین افراد فعال کمتر از افراد غیرفعال به افسردگی مبتلا می شوند. دوم، رژیم‌های غذایی حاوی محدودیت کالری و پروتئین به طور مداوم در آزمایش‌های حیوانی و آزمایش‌های بالینی بزرگ مفید بوده‌اند. دانشمندان همچنین خاطرنشان کرده اند که مصرف کم اما کافی پروتئین، یا افزایش مصرف پروتئین همراه با انواع حبوبات، می تواند با کاهش جذب اسیدهای آمینه خاص، از جمله متیونین، طول عمر و سلامتی را تضمین کند. متیونین با افزایش فعالیت در مسیرهای سلولی مختلف که پیری را افزایش می دهند، مرتبط است. در واقع، یک رژیم غذایی گیاهی می تواند به کاهش خطر بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی کمک کند. بسیاری از مطالعات نیز رژیم غذایی گیاهی را با سطوح پایین‌تر التهاب مرتبط دانسته‌اند. از آنجایی که التهاب ریشه بسیاری از بیماری ها است، می تواند به طول عمر نیز کمک کند. محققان به این نتیجه رسیدند که یافته‌های آنها پایه‌ای قوی برای تحقیقات آینده در مورد توصیه‌های غذایی برای سلامت طولانی‌مدت فراهم می‌کند. سوم، پیری را می توان با مکمل های شناخته شده کاهش داد. دانشمندان با اطمینان این را می گویند – علیرغم این واقعیت که پیری یک پدیده طبیعی است، اما هنوز هم یک بیماری است که هنوز به دنبال بهترین درمان برای آن هستند. مشخص شده است که نه تنها کالری دریافتی روزانه مهم است، بلکه مکمل هایی که مصرف می کنیم و در رژیم غذایی خود قرار می دهیم نیز می توانند تأثیر زیادی بر سلامت طولانی مدت داشته باشند. این منبع ثابت می کند که ما در حال حاضر مکمل هایی داریم که برای کند کردن پیری و افزایش طول عمر طراحی شده اند. امروزه بسیاری از محققان در مطالعات علمی خود بر روی نیکوتین آمید مونوکلئوتید (NMN) و رسوراترول تمرکز می کنند. به نظر می رسد این مواد ضد پیری هستند.