حقیقت حذف کامل روغن در غذا



به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، اگرچه متخصصان تغذیه نسبت به مصرف بیش از حد روغن هشدار می دهند، اما بسیاری از مردم بر این باورند که روغن دشمن سلامتی آنهاست و در نهایت آن را به طور کامل در غذای خود حذف می کنند. بسیاری بر این باورند که اجتناب کامل از روغن برای کاهش وزن ضروری است، اما آیا این یک عادت سالم است؟ برای یافتن پاسخ این سوال در این بخش با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

آیا چربی را از رژیم غذایی خود حذف کنیم یا خیر؟

اینکه حذف انواع چربی از رژیم غذایی منجر به کاهش وزن می شود، فقط یک افسانه است و حذف کامل چربی از رژیم غذایی به هیچ وجه توصیه نمی شود. قبل از حذف کامل چربی یا روغن از رژیم غذایی خود، باید انواع چربی (روغن) موجود را بشناسید. نوع چربی موجود در کره یا مارگارین، چربی اشباع شده نام دارد که برای سلامتی شما واقعا خطرناک است، زیرا می تواند سطح کلسترول را افزایش دهد و منجر به چاقی شود.

اما چربی های اشباع نشده اینطور نیستند و در صورت مصرف اعتدال برای داشتن بدنی سالم ضروری هستند، بنابراین خلاص شدن از شر این چربی ها نه تنها قابل قبول است بلکه آن عوارض را نیز به همراه خواهد داشت که در ادامه می خوانید.

عوارض حذف کامل چربی از رژیم غذایی

بدن انسان برای مفاصل و استخوان ها به چربی نیاز دارد. حرکات و سیستم عصبی همگی با چربی کار می کنند و حذف کامل روغن می تواند عواقب جدی برای سلامت کلی داشته باشد. به گفته متخصصان، پرهیز کامل از روغن می تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

خستگی مزمن
اختلالات لخته شدن خون
بیماری مکرر
آرتروز و پوکی استخوان (به دلیل کمبود ویتامین D) در دراز مدت
اختلال در عملکرد سیستم عصبی و قلب
آسیب به پوست و مو
مشکلات سیستم بینایی

کارشناسان نسبت به استفاده از چربی‌های ترانس موجود در غذاهای ناسالم که ممکن است در دمای بالا پخته شوند یا اغلب در همان روغن پخته می‌شوند، هشدار می‌دهند و استفاده از چربی‌های سالم را توصیه می‌کنند.

چه نوع روغنی سالم است؟

روغن های گیاهی مانند زیتون، کنجد، نارگیل و روغن های مشابه در مقایسه با سایر روغن های تصفیه شده سالم تر هستند. از سوی دیگر، نمی‌توان اهمیت تغییر روش‌های آشپزی به سبک سالم‌تری مانند بخارپز کردن، پختن و آب پز کردن را به جای سرخ کردن نادیده گرفت.

مصرف زیاد روغن های گیاهی تصفیه شده مانند روغن آفتابگردان، روغن گلرنگ و روغن دانه برای سلامتی مفید نیستند زیرا تحت واکنش های شیمیایی زیادی قرار می گیرند که باعث التهاب می شوند.

با توجه به آنچه گفته شد و اینکه در رژیم غذایی خود به چربی های سالم نیاز دارید، باید در انتخاب روغن ها دقت بیشتری داشته باشید. دلیل اینکه بدن شما به چربی‌های سالم نیاز دارد، ساده است، ویتامین‌های غنی از چربی مانند ویتامین‌های A، D، E و K تنها در صورت وجود چربی‌های اشباع‌شده توسط بدن شما جذب می‌شوند. سالم است، بنابراین به جای پرهیز کامل از روغن، می‌توانید از آن استفاده کنید. جایگزین های سالم از روغن زیتون فشرده سرد، روغن نباتی، روغن نارگیل یا روغن خردل استفاده کنید.

انتهای پیام/