بهترین و بدترین زمان برای نوشیدن قهوه


قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است که به دلیل داشتن کافئین زیاد معروف است. بسیاری از افراد پس از بیدار شدن از خواب تمایل به نوشیدن قهوه دارند و برخی ترجیح می دهند قهوه را با صبحانه یا به عنوان میان وعده بنوشند.

به نظر می رسد بهترین زمان برای نوشیدن قهوه ۲ تا ۴ ساعت پس از بیدار شدن از خواب است. به عنوان مثال، اگر فردی ساعت ۶:۳۰ صبح از خواب بیدار شود، این زمان بین ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ است. در واقع نوشیدن قهوه بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب اثرات انرژی زا این نوشیدنی را کاهش می دهد، زیرا هورمون های استرس; کورتیزول در این زمان بالاترین میزان است.

کورتیزول هورمونی است که هوشیاری و تمرکز را بهبود می بخشد و به نوبه خود متابولیسم بدن، پاسخ سیستم ایمنی و فشار خون را تنظیم می کند. این هورمون از یک ریتم منحصر به فرد چرخه خواب و بیداری پیروی می کند و ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پس از بیدار شدن به اوج خود می رسد و در بقیه روز به تدریج کاهش می یابد.

فاصله زمانی بین بیدار شدن از خواب تا نوشیدن قهوه مهم است زیرا نوشیدن قهوه در زمانی که سطح هورمون کورتیزول در بدن بسیار بالا است می تواند به تدریج سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و باعث مشکلات سلامتی شود. علاوه بر این، افزایش هورمون کورتیزول ناشی از مصرف کافئین در افرادی که به طور منظم از آن استفاده می کنند کاهش می یابد.

ورزشکاران نباید تاثیر قهوه را فراموش کنند

قهوه علاوه بر تاثیری که در افزایش هوشیاری دارد، به عنوان یک محرک موثر برای ورزشکاران نیز شناخته می شود. به همین دلیل، قهوه می تواند جایگزین خوب و ارزانی برای مکمل های کافئین باشد. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که کافئین استفاده از خستگی را به تاخیر می اندازد و قدرت و انرژی عضلانی را بهبود می بخشد.

برای بهره مندی از این اثرات قهوه، توصیه می شود ورزشکاران ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از تمرین یا مسابقات قهوه بنوشند تا سطح کافئین به بالاترین حد در بدن برسد. این نوشیدنی همچنین حاوی اسید آمینه ای به نام L-theanine است که خاصیت آرامش بخشی دارد.

چه زمانی نباید قهوه بنوشید؟

کافئین موجود در قهوه، جدای از افزایش عملکرد ورزشی و افزایش هوشیاری، می تواند در برخی افراد باعث مشکلات خواب و اضطراب شود. اثرات محرک قهوه بسته به خصوصیات افراد مختلف بین ۳ تا ۵ ساعت در بدن باقی می ماند و حدود نیمی از کافئین تا ۵ ساعت بعد در بدن باقی می ماند.

به همین دلیل، نوشیدن قهوه خیلی زود قبل از خواب می تواند خواب را مختل کند و در نتیجه حداقل ۶ ساعت فاصله از یکدیگر لازم است. قهوه علاوه بر مشکلات خواب باعث افزایش احساس اضطراب در برخی افراد می شود و کسانی که اضطراب دارند بهتر است مصرف این نوشیدنی را قطع یا کاهش دهند.

منبع: سلامت نیوز