آیا نوشیدنی های بدون قند بدون اطلاع شما برای دندان های شما مضر هستند؟


شکر به عنوان عامل ایجاد حفره شناخته شده است، و اجتناب از آن بهترین کاری است که می توانید برای سفیدهای مرواریدی خود انجام دهید – همراه با مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن. با نگاهی به آمار، به نظر می رسد که اکثر ما به جای اینکه راه را ادامه دهیم، صحبت می کنیم. به گفته سازمان بهداشت جهانی، حفره های درمان نشده شایع ترین شکایت سلامتی در سراسر جهان و تنها در ایالات متحده هستند – بیش از یک چهارم بزرگسالان بالای ۳۰ سال پوسیدگی دندان درمان نشده دارند. حتی با پیشرفت های دندانپزشکی، حفره ها همچنان یک مشکل بزرگ باقی می مانند. بیماران معمولاً علل اصلی خود را نادیده می گیرند و تنها زمانی آنها را درمان می کنند که برای کیفیت زندگی آنها مضر باشد.

باورهای غلط در مورد “رژیمی” و نوشیدنی های بدون قند

همه ما می دانیم که نوشیدنی های بدون قند می توانند منجر به پوسیدگی دندان شوند. با این حال، یک واقعیت کمتر شناخته شده این است که بسیاری از نوشیدنی های بدون قند می توانند به همان اندازه مضر باشند. تمام برندهای نوشابه های بدون قند و نوشیدنی های رژیمی به دلیل ترکیب شیمیایی خود می توانند بر سلامت دندان شما تأثیر بگذارند. ممکن است آنها بدون قند باشند، اما تحقیقات نشان داده است که اسیدیته بالای این نوشیدنی ها مینای دندان را از بین می برد. آب میوه ها، که اغلب تصور می شود سالم تر از نوشابه هستند، آنقدر که به نظر می رسد خوش خیم نیستند. آنها نه تنها قند زیادی (فروکتوز) دارند، بلکه می توانند حاوی سطوح بالایی از اسید سیتریک نیز باشند.

متخصصان چه می گویند؟

مطالعات دانشگاه ملبورن و دانشگاه میشیگان شواهد بیشتری را اضافه کرده اند که نشان می دهد هر نوشابه، با یا بدون قند، می تواند آسیب قابل توجهی به دندان وارد کند. اگرچه راه هایی برای کاهش این امر وجود دارد. یکی از نکات بسیاری از دندانپزشکان این است که از نوشیدن نوشابه (بدون قند و غیره) در طول روز خودداری کنید، زیرا این امر منجر به قرار گرفتن مداوم در معرض اسیدهایی می شود که مینای دندان را تجزیه می کنند. گزینه دیگر این است که از پیپت استفاده کنید، دهان خود را بشویید و بلافاصله پس از نوشیدن نوشابه های گازدار مسواک نزنید.

دکتر Stephanie N. Vlahos، دندانپزشک عمومی از Salem Virginia، توصیه می کند رژیم غذایی خود را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید آیا آنچه می خورید یا می نوشید باعث تشدید ناخواسته ایجاد حفره می شود یا خیر. آنتونی فون فراونهوفر، محقق دندانپزشکی نیز به مردم توصیه کرد که نوشیدن نوشابه را در وعده های غذایی محدود کنند. در حالی که دکتر نایجل کارتر OBE، مدیر عامل بنیاد بهداشت دهان و دندان، به مردم توصیه می کند که به جای مصرف نوشابه در دهان، آن را سریع ببلعند.

واضح است که قند تنها عامل پوسیدگی دندان نیست. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بدون شک بهترین راه برای مراقبت از سلامت دندان شما است، اما برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و فرسایش مینای دندان، باید از محرک های پنهان مانند سطوح اسید ماسک در “رژیم غذایی” و نوشیدنی های بدون قند آگاه باشید.


رژیم لاغری سریع و بدون بازگشت