آیا رژیم کتوژنیک در دوران شیردهی بی خطر است؟ – سلامت


مدهای رژیم غذایی می آیند و می روند، اما رژیم کتوژنیک باقی می ماند. در حالی که این یک راه عالی برای کاهش وزن و کاهش سطح قند خون و انسولین است، رژیم کتو برای همه مناسب نیست. برای مادران شیرده، همیشه مهم است که ابتدا بپرسند که آیا رژیم غذایی خاصی در هنگام شیر دادن به کودک شما بی خطر است یا خیر.

هر چه می خورید همان چیزی است که به فرزندتان می دهید. در حالی که رژیم کتو مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را فراهم می کند و کودک شما ممکن است از آنها بهره مند شود، ممکن است برخی از خطرات با آن همراه باشد که به درستی انجام شود و برخی از مادران تمایلی به خوردن آن نداشته باشند.

بیایید کمی عمیق تر به رژیم کتو و تأثیر آن بر بدن شما و کودکتان بپردازیم.

کتو اساساً رژیم جدید اتکین است. این یک برنامه کم کربوهیدرات و پرچرب است که چندین سال است که وجود داشته و برای درمان بیماری‌های پزشکی مانند اختلالات تشنج و بیماری‌های مغزی مانند پارکینسون و بیماری آلزایمر استفاده می‌شود. با این حال، در سال‌های اخیر، به دلیل اثر کاهش وزن آن تبلیغ شده است. معمولاً از کتو به عنوان یک رژیم غذایی سخت یاد می شود، اما برخی از متخصصان نیز می گویند که هنگام پیروی از رژیم کتو نیازی به رژیم غذایی سخت نیست.

رژیم کتو منبع اصلی انرژی یا کربوهیدرات بدن شما را محدود می کند و باعث می شود که از چربی ها به عنوان سوخت شما استفاده کند. این باعث می شود بدن وارد حالت کتوز یا کتوز شود. اساسا، یک رژیم سخت کتو تضمین می کند که مصرف کربوهیدرات شما کم است، به طوری که بدن شما شروع به تبدیل چربی ها به کتون برای ادامه دادن انرژی به اندام های شما، به ویژه مغز شما می کند.

در حالی که این یک فرآیند متابولیک طبیعی است، ما از آن به همان اندازه که قبلا استفاده می کردیم استفاده نمی کنیم.

در رژیم کتو چیست؟

احتمالاً شما کتو را به دلیل گوشتی که معمولا پیروانش می خورند، می شناسید. این فقط یک افسانه است – بسیاری از دستور العمل های کتو آن را توصیه می کنند، اما شما نباید تمام غذاهای خود را با آن جایگزین کنید.

رژیم کتو

در حالی که رژیم کتو معمولی شامل گوشت است، اما سرشار از غذاهای دریایی، سبزیجات و محصولات لبنی پرچرب مانند کره، خامه، روغن نارگیل، تخم مرغ، آووکادو و آجیل است. از طرف دیگر، این رژیم از میوه ها، لوبیاها و چربی های ناسالم مانند روغن های گیاهی، سس مایونز، سیب زمینی، غلات، الکل و شکر اجتناب می کند.

قانون کلی این است که ۵% شکر یا کربوهیدرات، ۲۰% پروتئین و ۷۵% چربی مصرف کنید. با این فرمول، بدن خود را از گلوکز محروم می کنید و در عوض آن را مجبور به سوزاندن چربی های ذخیره شده می کنید.

آیا کتو موثر است؟

اگر به اطراف شبکه های اجتماعی و گوگل نگاهی بیندازید، پست های زیادی خواهید دید که ادعا می کنند این رژیم واقعا موثر است. کتو در طول سال ها به قدری محبوب شده است که بسیاری از افراد در مدت زمان بسیار کوتاهی به موفقیت هایی دست یافته اند، به خصوص در زمینه کاهش وزن. درست مانند هر چیزی که بیش از حد خوب به نظر می رسد که درست باشد، یک مشکل وجود دارد.

حفظ رژیم کتوژنیک بسیار دشوار است. این نیاز به حداکثر فداکاری و تمرکز دارد، زیرا بدن شما تمایل دارد در زمانی که شما تسلیم روزهای تقلب می شوید، به عملکرد طبیعی خود بازگردد.

از جنبه مثبت، غذاهای مجاز در رژیم کتو کاملا سیر کننده هستند، بنابراین احساس سیری و رضایت با کالری کمتر بسیار آسان است. آنها همچنین بسیاری از غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده را کاهش می دهند، در نتیجه قند و غذاهای ناسالم بدون مواد مغذی را کاهش می دهند.

آیا کتو عوارض جانبی ناخواسته ای دارد؟

اثرات نامطلوب رژیم کتو به طور کلی خفیف تا متوسط ​​است. عوارض جانبی کوتاه مدت در چند هفته اول عبارتند از: خستگی، گرسنگی، تشنگی مفرط، گیجی یا تحریک پذیری، و سرگیجه یا لرزش.

برخی نیز ممکن است از دست دادن عضلات، ادرار بدبو، بوی بد دهان و مشکلات گوارشی را تجربه کنند.

رژیم کتو در دوران شیردهی

تغذیه با شیر مادر بر شما و بدن شما تأثیر می گذارد زیرا نه تنها مواد مغذی تولید می کنید تا سالم و پرانرژی خود را حفظ کنید، بلکه این کار را برای یک انسان کاملاً جدید و گران قیمت نیز انجام می دهید. این فقط به این معنی است که شما به انرژی بیشتری (و در نتیجه کالری بیشتری) از حد معمول نیاز دارید.

بسته به رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری، زمانی که به کودک خود شیر می دهید، روزانه به ۲۰۰ تا ۵۰۰ کالری اضافی نیاز خواهید داشت. توجه به این نکته بسیار مهم است، به خصوص اگر در مراحل اولیه کودک خود هستید. آنها برای دریافت مواد مغذی فقط به شما متکی هستند زیرا نمی توانند به تنهایی با غذای جامد این کار را انجام دهند. انتظار داشته باشید که به کودک خود هشت تا دوازده بار در روز شیر بدهید.

بنابراین آیا رعایت رژیم کتو در دوران شیردهی برای من اشکالی ندارد؟

هر نوع رژیم غذایی افراطی برای هر کسی که شیر می دهد ایده خوبی نیست. این شامل کتو می شود.

قبل از شروع رژیم کتو در دوران شیردهی، ابتدا باید مواردی را در نظر بگیرید:

سلامت قلب و روده

رژیم غذایی غذاهای سالم مانند غلات کامل، سیب زمینی و لوبیا را محدود می کند که شما و کودکتان مطمئناً می توانید به دست آورید. سلامت روده شما از این غذاهای نشاسته ای سود زیادی می برد زیرا باکتری های خوب از محتوای فیبر آنها تغذیه می کنند. سطوح بالای چربی مورد نیاز برای حفظ این رژیم ممکن است برای سلامت طولانی مدت قلب شما مفید نباشد.

عرضه شیر

کاهش کالری قطعا به کاهش وزن کمک می کند، اما می تواند بر میزان شیر شما تأثیر بگذارد. در حالی که بسیار خوب است که مراقب وزن خود باشید، شیر دادن به کودک باید در حال حاضر اولویت اصلی باشد. بدن انسان بسیار باهوش است، به این معنی که اگر مجبور باشد برای حفظ انرژی خود تلاش کند، منابع دیگری پیدا خواهد کرد، به این معنی که ممکن است نیاز به کاهش تولید شیر مادر داشته باشد.

خیس کردن

آب یکی دیگر از نگرانی های زنان شیردهی است که به دنبال یک برنامه غذایی کتوژنیک هستند. برای حفظ میزان بهینه شیر کودک، به حداقل ۱۳ اونس مایعات در روز نیاز دارید. این امر در طول کتوز کمی چالش برانگیز می شود زیرا کبد ترکیباتی به نام کتون تولید می کند. این کتون ها توسط سلول ها برای انرژی استفاده می شود که سپس از طریق ادرار دفع می شود.

کتوز می تواند باعث کم آبی بدن شود. یکی دیگر از گروه های غذایی که در رژیم غذایی مجاز نیست، میوه ها هستند که به طور طبیعی منابع غنی مایعات هستند.

مه مغزی

با متکی بودن کتو به سطوح کم کربوهیدرات، این رژیم می تواند منجر به سرگیجه در سه تا چهار روز اول رژیم شود. برای اینکه مغز ما به خوبی کار کند، به گلوکزی نیاز دارد که به طور معمول توسط کربوهیدرات ها تامین می شود. این امر مراقبت از نوزاد تازه متولد شده شما را دشوارتر از آنچه که هست می کند.

چه رژیمی را رعایت کنم؟

هر چیزی که می خورید بر شیر مادری که به نوزادتان می دهید تأثیر می گذارد. رژیم غذایی ایده آل برای شیردهی یک رژیم متعادل است. پروتئین هایی مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی، لوبیا، سه وعده سبزیجات، دو وعده میوه، غلات کامل مانند ماکارونی و بلغور جو دوسر و غلات را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

اگر گیاهخوار هستید، حتما از منابع دیگر روی و آهن مانند آجیل، دانه ها، محصولات لبنی و لوبیا خشک استفاده کنید. برای گیاهخواران، می توانید این مکمل را با مکمل B12 جایگزین کنید تا مطمئن شوید کودک شما کمبود B12 ندارد.

فراموش نکنید که تشنگی خود را با نوشیدن آب فراوان برطرف کنید!

چه زمانی می توانم کتو انجام دهم؟

اگر می خواهید کتو را امتحان کنید، بعداً این کار را انجام دهید. با توجه به سختی این کار و خطرات سلامتی مرتبط با آن، توصیه می شود کتو را حتی پس از پایان شیردهی حفظ کنید تا مطمئن شوید که شما یا کودکتان هیچ گونه عدم تعادل یا کمبود تغذیه ای ندارید.

ممکن است کتو ایده خوبی برای کاهش وزن پس از زایمان به نظر برسد، اما فعلاً ارزش آن را ندارد زیرا سلامت کودک شما همیشه باید در اولویت باشد. یک رژیم غذایی متعادل نسبت به هر روند غذایی به خصوص در دوران شیردهی برتری دارد. به یاد داشته باشید که مواد مغذی که از غذایی که می خورید به دست می آورید همان چیزی است که به فرزندتان می دهید. بنابراین، رژیم غذایی یا برنامه غذایی را دنبال کنید که به سلامت و ایمنی شما و کودکتان آسیبی نرساند.